Algemene voorwaarden Deveny Tolboom
Versie: 15 februari 2024
1. Definities
In deze algemene voorwaarden worden bepaalde definities gebruikt. Hieronder staat wat ze betekenen.
- Ondernemer, de eenmanszaak Deveny Tolboom, gevestigd te Korreweg 2-12 Groningen onder KvK-nummer 81006128, bereikbaar via info@devenytolboom.nl.
- Klant: iedere (rechts)persoon die een overeenkomst op afstand aangaat met Ondernemer.
- Partijen: Ondernemer en Klant.
- Opdracht: de opdracht die Klant geeft aan Ondernemer om een of meerdere diensten te verlenen.
- Overeenkomst: de overeenkomst gesloten tussen Partijen.
Voorbeelden van overeenkomsten zijn, maar dit is niet beperkt tot: de overeenkomst op afstand en/of de overeenkomst van opdracht.
- Behandelingsovereenkomst: de overeenkomst waarbij Ondernemer zich in de uitoefening van een (alternatief) geneeskundig beroep of bedrijf tegenover Klant verbindt tot het verrichten van handelingen op het gebied van de (alternatieve) geneeskunst, rechtstreeks betrekking hebbende op Klant. De behandelingsovereenkomst is een vorm van een overeenkomst van opdracht.
- Overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen Ondernemer en Klant wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, zonder dat Ondernemer en Klant tegelijk fysiek bij elkaar aanwezig zijn, en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand (denk aan telefoon of internet).
- Bedenktijd: de termijn waarbinnen Klant gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid van Klant om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.
- Dag: kalenderdag.
- Duurzame gegevensdrager: ieder hulpmiddel dat Klant of Ondernemer in staat stelt om persoonlijk aan hem gerichte informatie op te slaan op een wijze die deze informatie toegankelijk maakt voor toekomstig gebruik gedurende een periode die is aangepast aan het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die een ongewijzigde weergave van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
Voorbeelden: papier, usb-sticks, cd-roms, dvd’s, geheugenkaarten, harde schijven van computers, en e-mails.
- Materiële drager: een fysieke gegevensdrager waar informatie kan worden opgeslagen.
Voorbeelden van materiële dragers: een USB-stick, DVD, of CD.
- Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden.
- Digitale dienst: een dienst die:
- Klant in staat stelt gegevens in digitale vorm te creëren, te verwerken of op te slaan, of toegang tot die gegevens te krijgen; of
- voorziet in de mogelijkheid van het delen van gegevens of andere interactie met gegevens in digitale vorm die door Klant of door andere gebruikers van die dienst worden geüpload of gecreëerd.
Voorbeeld van een digitale dienst: een online cursus.
2. Toepasselijkheid
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op:
- alle overeenkomsten tussen Ondernemer en Klant;
- de fase voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst (zoals bij het doen van een aanbod);
- eventuele nieuwe of aanvullende overeenkomsten.
- Deze Algemene Voorwaarden worden op zo’n manier aan Klant ter beschikking gesteld dat deze door Klant op eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
- Wanneer datgene wat vermeld is in artikel 2.2 niet mogelijk is, dan zal Ondernemer vóórdat de overeenkomst wordt gesloten, bekend maken waar deze Algemene Voorwaarden (digitaal) geraadpleegd kunnen worden. Daarnaast maakt zij bekend dat deze Algemene Voorwaarden op verzoek digitaal of andere wijze zullen worden verstuurd.
- Partijen kunnen afwijken van deze Algemene Voorwaarden, als zij dit uitdrukkelijk overeengekomen zijn, en indien dit niet in strijd is met dwingend recht.
- De toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden van Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
- De toepasselijkheid van artikel 7:404 BW is expliciet uitgesloten. Dat betekent dat indien een opdracht verleend is met het oog op (de persoon) Deveny Tolboom, zij de uitvoering van de opdracht niet zelf hoeft te verrichten.
- De toepasselijkheid van artikel 7:409 lid 2 BW is expliciet uitgesloten. Dit betekent dat, indien een opdracht met oog op (de persoon) Deveny Tolboom is verleend door Klant, en Deveny Tolboom komt te overlijden, haar erfgenamen geen verplichting hebben om de belangen van Klant na haar overlijden te behartigen.
3. Aanbod
- Het aanbod bevat een duidelijke, volledige en begrijpelijke omschrijving van de aangeboden producten of diensten.
- De voorwaarden en kenmerken van het aanbod worden aan Klant kenbaar gemaakt.
- Als Klant een aanbod niet binnen 14 dagen aanvaardt, dan vervalt het aanbod.
- Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden Ondernemer niet.
- Indien een aanbod wordt gedaan voor een dienst op basis van uurtarief, dan wordt ingeschat hoeveel uur Ondernemer nodig heeft om de dienst te verlenen.
- Aan de geschatte uren voor een dienst en het daaruit voortvloeiende totale tarief kunnen geen rechten worden ontleend. Ondernemer mag haar daadwerkelijk bestede uren factureren, tenzij anders overeengekomen.
- Opdrachten worden schriftelijk door de Klant bevestigd. Wanneer Klant er op een andere manier dan schriftelijk mee instemt dat Klant begint met het uitvoeren van de Opdracht, dan geldt de inhoud van de offerte of het aanbod als overeengekomen en zijn deze Algemene Voorwaarden van toepassing. Nadere afspraken binden Klant pas nadat deze schriftelijk door Klant zijn bevestigd.
4. Totstandkoming van de overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand zodra Klant het aanbod heeft aanvaard en Klant heeft voldaan aan de gestelde voorwaarden.
- Ondernemer stuurt Klant na aanvaarding zo spoedig mogelijk een bevestiging van de overeenkomst. In het bijzonder geldt in geval van overeenkomsten op afstand dat Ondernemer Klant een bevestiging van de overeenkomst verstrekt op een duurzame gegevensdrager. Die bevestiging sturen moet Ondernemer doen binnen een redelijke termijn na het sluiten van de overeenkomst, of voordat de dienst wordt uitgevoerd. Deze bevestiging bevat de in art. 6:230m lid 1 BW genoemde informatie, voor zover Ondernemer deze niet voor het sluiten van de overeenkomst op een duurzame gegevensdrager heeft verstrekt. Daarnaast bevat de bevestiging, voor zover van toepassing, de bevestiging van de uitdrukkelijke voorafgaande toestemming en de verklaring van Klant overeenkomstig artikel 12.7 en 12.8.
- Zolang Ondernemer niet heeft bevestigd dat zij de aanvaarding van het aanbod of de offerte heeft ontvangen, dan mag Klant de overeenkomst ontbinden.
- Het is na totstandkoming van de overeenkomst alleen mogelijk de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen als dat uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
5. Tarieven
- Alle tarieven die Ondernemer hanteert, zijn in euro’s en zijn inclusief btw. Uitzondering is wanneer een dienst/product van btw is vrijgesteld, dan wordt vermeld dat de dienst of het product vrijgesteld is van btw.
- Ondernemer mag haar tarieven wijzigen voordat een overeenkomst tot stand is gekomen.
- Ondernemer mag na totstandkoming van de overeenkomst haar tarieven verhogen als gevolg van wettelijke regelingen.
- Indien Ondernemer op basis van uurtarief werkt, dan rekent zij per kwartier.
- Indien Klant de overeenkomst wil aanvullen of wijzigen, dan mag Ondernemer eventueel een meerprijs (al dan niet op basis van uurtarief) in rekening brengen.
6. Betaling
- Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen, tenzij anders overeengekomen of anders voortvloeit uit de aard van de dienst of het product.
- Diensten die online worden aangekocht, dienen per direct betaald te worden, tenzij anders overeengekomen of anders voortvloeit uit de aard van de dienst of het product.
- Termijnbetaling is alleen mogelijk voor een traject met een duur van 3 of 6 maanden. Termijnbetaling is dus niet mogelijk voor trajecten met een duur korter dan 3 maanden of voor losse sessies.
- Klant moet minimaal 1/3e van het overeengekomen bedrag betaald hebben voordat een traject van 3 of 6 maanden start.
- De vergoeding die Ondernemer aan Klant vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor Ondernemer, tenzij het verboden is om de kosten van gebruik door te rekenen naar Klant.
- Betaalt Klant niet (volledig) of niet tijdig, dan kan Ondernemer de (resterende) werkzaamheden ter uitvoering van de overeenkomst opschorten. Dit geldt dus ook indien een termijnbetaling niet op tijd wordt gedaan.
- Indien Klant niet aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, dan wordt hij tweemaal door Deveny Tolboom in de gelegenheid gesteld binnen een termijn van 14 dagen aan zijn betalingsverplichting te voldoen.
- Wanneer de betaling door Klant uitblijft na de eerder genoemde betalingsherinneringen, dan is Klant de wettelijke (handels)rente verschuldigd en dan mag Ondernemer de buitengerechtelijke kosten in rekening brengen. Het bedrag voor buitengerechtelijke kosten bestaat uit minstens € 40 en is Klant zonder aanmaning verschuldigd vanaf de dag nadat de overeengekomen uiterste dag van betaling is verstreken.
- In geval van liquidatie, faillissement, wettelijke schuldsanering of surséance van betaling van Klant zijn de verplichtingen van Klant tegenover Ondernemer onmiddellijk opeisbaar. Ook mag Ondernemer haar werkzaamheden opschorten of de overeenkomst beëindigen.
7. Uitvoering van opdrachten
- Ondernemer voert de overeenkomst uit met de zorgvuldigheid en deskundigheid die onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs van haar mag worden verwacht. In geval van een behandelingsovereenkomst neemt zij de zorg van een goed hulpverlener in acht en handelt zij in overeenstemming met de op haar rustende verantwoordelijkheid voortvloeiend uit de voor hulpverleners geldende professionele (kwalititeits)standaarden.
- Ondernemer biedt geen garantie op enig resultaat. Ondernemer heeft slechts een verbintenis tot inspanning.
- Indien mogelijk en indien gewenst, maakt Ondernemer een opname van een coachingsessie. Ondernemer verwijdert de opname per direct na het verzenden ervan.
8. Verzetten van afspraken / no show
- Onder afspraken worden in dit artikel verstaan (online) bijeenkomsten die benodigd zijn voor Ondernemer om haar werkzaamheden te kunnen verrichten. Hieronder vallen onder andere, maar dit is niet beperkt tot: losse sessies, en sessies binnen een traject.
- Binnen een traject van 6 maanden mogen twee afspraken verzet worden.
Binnen een traject van 3 maanden mag één afspraak verzet worden.
Binnen een traject van 1 maand kan geen afspraak verzet worden. - Indien een afspraak uit het traject verzet wordt, dan mag deze afspraak maximaal tot één maand na de einddatum van het traject verzet worden. WOrdt de afspraak niet verzet binnen die maand na afloop van het traject, dan vervalt de afspraak.
- Wenst Klant vaker een afspraak te verzetten dan genoemd in lid 2 van dit artikel, dan mag Ondernemer het huidige door haar gehanteerde tarief voor een losse sessie in rekening brengen. Dit doet Ondernemer niet bij aantoonbare overmacht van Klant.
- Een losse sessie mag éénmaal kosteloos verplaatst worden. Verzet Klant daarna dezelfde losse sessie, dan moet Klant de verplaatste losse sessie én de sessie van de nieuwe datum betalen. Uitzondering is als er sprake is van aantoonbare overmacht van Klant.
- Een afspraak moet uiterlijk 24 uur van tevoren verzet worden. Doet Klant dit niet, dan geldt de afspraak als no show. Uitzondering is als er sprake is van aantoonbare overmacht van Klant.
- Indien Klant niet op een afspraak verschijnt zonder vooraf te verzetten of op te zeggen (no show), of in het geval Klant niet 24 uur van te voren de afspraak verzet, dan heeft Klant geen recht op (gedeeltelijke) restitutie. Heeft Klant nog niet betaald, dan blijft hij betalingsplichtig voor die afspraak.
- Bij no show vervalt het recht op een afspraak.
- Is er een afspraak vervallen door no show en wenst Klant een extra afspraak, dan mag Deveny Tolboom hier een meerprijs voor in rekening brengen.
9. Online cursussen / webinars
Algemeen
- Ondernemer kan geen resultaten garanderen.
- Klant is zelf verantwoordelijk voor de juiste toepassing van een cursus of de informatie uit een webinar.
Online cursussen
- Een online cursus is 6 maanden beschikbaar na betaling, tenzij anders is aangegeven.
- Ondernemer kan niet garanderen dat een online cursus altijd en volledig beschikbaar is. Ondernemer maakt gebruik van een derde partij voor het weergeven van de online cursus. Ondernemer heeft daarom geen invloed op tijdelijke (gedeeltelijke) onbeschikbaarheid door storingen of onderhoud door deze derde partij.
- Ondernemer spant zich in om tijdig aan te kondigen wanneer er onderhoud of aanpassingen worden uitgevoerd door de in vorig lid genoemde derde partij of door haarzelf. Indien dit door de aard van de situatie niet lukt, is Ondernemer niet aansprakelijk voor de schade die hieruit ontstaat bij Klant.
- Klant dient een storing te melden bij Ondernemer.
Webinars
- Deveny Tolboom mag webinars opnemen en de opnames bewaren en/of gebruiken voor bijvoorbeeld, maar dit is niet beperkt tot: de inhoud van een cursus of om on demand te verkopen.
10. Nokoming / (non)-conformiteit digitale diensten
- Digitale diensten moeten aan de overeenkomst beantwoorden. Dat is het geval wanneer het betreft de beschrijving, hoeveelheid en kwaliteit, functionaliteit, compatibiliteit, interoperabiliteit en andere kenmerken voldoet aan de overeenkomst.
- Klant kan zich niet beroepen op dat een digitale dienst niet aan de overeenkomst voldoet indien Klant bij het sluiten van de overeenkomst er uitdrukkelijk van in kennis werd gesteld dat een specifiek kenmerk van de digitale dienst afweek van de redelijke verwachtingen van Klant en Klant die afwijking bij het sluiten van de overeenkomst uitdrukkelijk en afzonderlijk heeft aanvaard.
- In geval dat een digitale dienst niet aan de overeenkomst voldoet, dan heeft Klant alsnog recht op nakoming van de overeenkomst. De kosten daarvan zijn voor Deveny Tolboom. Klant dient Deveny Tolboom eerst in gebreke te stellen en een redelijke termijn voor nakoming te geven.
- Klant heeft het recht niet om nakoming te eisen als dat onmogelijk is of dat voor Deveny Tolboom onevenredige kosten met zich brengt.
- In geval dat een digitale dienst niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan heeft Klant, naast recht op nakoming van de overeenkomst, ook het recht de prijs te verminderen in evenredigheid van de afwijking van wat is overeengekomen, of het recht de overeenkomst te ontbinden. Deze rechten heeft Klant in de volgende gevallen:
- Beantwoording aan de overeenkomst als bedoeld in artikel 10.4 is onmogelijk of onevenredig;
- Deveny Tolboom komt de overeenkomst niet kosteloos na voor Klant nadat Klant Deveny Tolboom in gebreke heeft gesteld zoals genoemd in artikel 10.3;
- Er blijkt een gebrek te zijn, ondanks de poging van Deveny Tolboom om de digitale dienst te laten beantwoorden aan de overeenkomst;
- Het gebrek is zo ernstig dat een onmiddellijke prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst gerechtvaardigd is;
- Deveny Tolboom heeft verklaard, of uit de omstandigheden blijkt duidelijk, dat zij de digitale dienst niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor Klant aan de overeenkomst kan laten beantwoorden;
- Deveny Tolboom heeft verklaard de digitale dienst niet te leveren.
- Klant mag de overeenkomst onmiddellijk ontbinden in de volgende gevallen:
- Vorig lid sub F;
- Wanneer Partijen zijn overeengekomen, of uit de omstandigheden rond het sluiten van de overeenkomst duidelijk blijkt, dat een specifiek leveringstijdstip essentieel is voor Klant en Deveny Tolboom verzuimt de digitale dienst vóór of op dat tijdstip te leveren.
- Klant moet de overeenkomst schriftelijk ontbinden.
- Indien Klant de overeenkomst ontbindt of Deveny Tolboom haar prijs dient te verminderen omdat de digitale dienst niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan betaalt Deveny Tolboom Klant alle verschuldigde betalingen terug binnen 14 dagen vanaf de datum waarop Deveny Tolboom in kennis is gesteld van de beslissing van Klant om zich te beroepen op het recht van prijsvermindering dan wel op ontbinding van de overeenkomst.
11. Online community
- Indien Klant toegang heeft tot een online community van Ondernemer, dan dient Klant zich aan de volgende regels te houden:
- Klant plaatst geen spam of andere ongewenste mededelingen.
- Klant deelt geen informatie uit de community met derden. Hiermee wordt ook bedoeld informatie die andere deelnemers vrijgeven in de online community.
- Ondernemer mag te allen tijde communicatie of gedeelde informatie door Klant verwijderen zonder nader bericht, wanneer de inhoud van deze communicatie of informatie het verwijderen ervan rechtvaardigt. Een voorbeeld van wanneer dit gerechtvaardigd is, is wanneer communicatie of gedeelde informatie in strijd is met de goede zeden of openbare orde.
12. Herroepingsrecht
Algemeen
- Klant mag de overeenkomst binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen herroepen.
- De bedenktijd gaat in op de dag dat Klant de overeenkomst heeft gesloten.
- Wanneer Klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, dan meldt hij dit door middel van het modelformulier voor herroeping (zie bijlage 1), of op een andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
- Ondernemer stuurt na melding van herroeping de Klant zo spoedig mogelijk een ontvangstbevestiging.
- Ondernemer vergoedt alle betalingen gedaan door Klant binnen 14 dagen vanaf de dag dat Klant de herroeping meldt.
- Ondernemer maakt voor betalingen bedoeld in artikel 12.5 gebruik van hetzelfde betaalmiddel als door Klant is gebruikt, tenzij Klant uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd en de Klant hierdoor geen kosten heeft.
- Ondernemer is bij terugbetaling zoals genoemd in artikel 12.5 niet verplicht bijkomende kosten te betalen indien Klant uitdrukkelijk voor een andere wijze van de door Ondernemer aangeboden minst kostbare wijze van terugbetaling heeft gekozen.
- Het risico en de bewijslast voor juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij Klant.
- Wanneer Klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, wordt hem de toegang tot digitale inhoud ontzegd.
Uitzonderingen
- Klant heeft geen herroepingsrecht indien het aanbod volledig bestaat uit digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, en voor zover de nakoming van de overeenkomst is begonnen met uitdrukkelijke toestemming van Klant, Klant heeft verklaard dat hij afstand doet van zijn herroepingsrecht, en Ondernemer een bevestiging heeft verstrekt zoals vermeld in artikel 4.2.
- Klant heeft geen herroepingsrecht in geval hij een dienst afneemt van Ondernemer, de nakoming daarvan al heeft plaatsgevonden, de uitvoering van de dienst is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van Klant, en Klant verklaard heeft afstand te doen van zijn herroepingsrecht zodra Ondernemer zou aanvangen met nakoming van de overeenkomst.
13. Geheimhouding
- Ondernemer is verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Opdracht van Klant heeft verkregen. Informatie geldt in elk geval als vertrouwelijk als dit door een partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
- Geheimhouding geldt niet indien de betreffende informatie al openbaar of algemeen bekend is, de informatie niet vertrouwelijk is en/of de informatie niet gedurende de overeenkomst bij Klant aan Ondernemer bekend gemaakt is en/of op andere wijze door Ondernemer is verkregen.
- Geheimhouding geldt niet voor zover er een wettelijke informatieplicht is opgelegd aan Ondernemer. Ondernemer is in dit geval geen schadevergoeding verschuldigd aan Klant, noch kan Klant de overeenkomst ontbinden.
- In geval van behandelingsovereenkomsten kunnen afwijkende regels gelden ten opzichte van dit artikel. Zie artikel 14.7.
14. Medisch dossier bij behandelingsovereenkomsten
- Ondernemer richt in geval van een behandelingsovereenkomst een dossier in met betrekking tot de behandeling van Klant. Ondernemer maakt in dit dossier aantekeningen omtrent de gezondheid van Klant. Ook neemt zij daar gegevens in op voor zover dit voor een goede hulpverlening aan Klant noodzakelijk is.
- Ondernemer voegt op verzoek een door Klant afgegeven verklaring aan het dossier toe.
- Ondernemer bewaart het dossier 20 jaar, te rekenen vanaf het tijdstip waarop de laatste wijziging in het dossier heeft plaatsgevonden, of zoveel langer als redelijkerwijs uit de zorg van een goed hulpverlener voortvloeit.
- Wanneer Klant daar schriftelijk of elektronisch naar verzoekt, vernietigt Ondernemer de gegevens uit het dossier.
- Lid 4 van dit artikel geldt niet voor zover het verzoek gegevens betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van die gegevens van aanmerkelijk belang is voor een ander dan Klant, of ook voor zover de wet zich tegen vernietiging verzet.
- Ondernemer verstrekt wanneer Klant daar om vraagt inzage in en afschrift van de gegevens uit het dossier. Ondernemer doet dit niet voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander.
- Ondernemer heeft een geheimhoudingsplicht. Ondernemer verstrekt alleen inlichtingen over, of inzage in of afschrift van de gegevens uit het dossier, als Klant daar toestemming voor heeft gegeven. Indien Ondernemer gegevens verstrekt, dan gebeurt dat alleen als de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad. Ook kan Ondernemer toch tot verstrekking van gegevens overgaan zonder toestemming van Klant als de wet zich daartoe verplicht.
15. Intellectuele eigendomsrechten
- Ondernemer behoudt zich, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen, de rechten en bevoegdheden voor die haar eventueel toekomen op grond van het intellectueel eigendomsrecht.
- Het is Klant niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Ondernemer de door Ondernemer vervaardigde werken te verveelvoudigen, openbaar te maken of anderszins ter kennis van derden te brengen, tenzij anders overeengekomen of anders voortvloeit uit de aard van de overeenkomst. Onder vervaardigde werken wordt mede verstaan, maar dit is niet beperkt tot: cursusmateriaal of materiaal uit trajecten.
16. Overmacht
- Ondernemer is niet gehouden haar verplichtingen uit de overeenkomst na te komen indien nakoming tijdelijk of blijvend onmogelijk is geworden door overmacht.
- Onder overmacht wordt verstaan elke niet-toerekenbare onmogelijkheid om de verplichtingen van de overeenkomst na te komen, zoals onder andere, maar niet uitsluitend: internetstoringen, computerstoringen, ziekte, brand, stakingen, overheidsmaatregelen, epidemieën, en pandemieën.
- In geval van overmacht aan de zijde van Ondernemer, wordt Klant zo spoedig mogelijk schriftelijk door Ondernemer op de hoogte gesteld van de overmachtsituatie.
- In geval van overmacht aan de zijde van Ondernemer, zorgt Ondernemer indien mogelijk voor vervanging voor het onderdeel van de overeenkomst dat niet nagekomen kan worden.
- Indien in geval van overmacht de overeenkomst niet (langer) kan voortduren, heeft Klant recht op zijn geld terug naar rato de overeenkomst niet is nagekomen.
- In geval van overmacht aan de zijde van Klant, wordt Ondernemer zo spoedig mogelijk schriftelijk door Klant op de hoogte gesteld van de overmachtsituatie.
- In geval van overmacht is Ondernemer niet tot vergoeding van schade gehouden.
17. Tussentijdse beëindiging van de behandelingsovereekomst
- Klant mag de behandelingsovereenkomst te allen tijde beëindigen.
- Voor zover dat nodig en mogelijk is, maken Ondernemer en Klant afspraken over de manier waarop de behandelingsovereenkomst concreet wordt beëindigd.
- Ondernemer blijft bereid noodzakelijke zorg te blijven verlenen totdat de behandelingsovereenkomst ten einde komt en Ondernemer spant zich in om de behandeling op zorgvuldige wijze af te bouwen.
- Ondernemer kan de behandelingsovereenkomst slechts beëindigen om gewichtige redenen.
- Ondernemer behoudt in geval van beëindiging door een van Partijen aanspraak op de betaling van de tot dan toe verrichte werkzaamheden en reeds gemaakte onkosten. Indien er een vast tarief is afgesproken (in plaats van verrichting van diensten op basis van uurtarief), dan behoudt Ondernemer aanspraak op een bedrag naar rato zij haar diensten heeft uitgevoerd en op haar reeds gemaakte onkosten. Indien Ondernemer haar diensten verricht op basis van uurtarief, dan behoudt zij aanspraak op betaling van de reeds gemaakte uren en de reeds gemaakte onkosten.
18. Tussentijdse beëindiging van andere overeenkomsten dan de behandelingsovereenkomst
Opzegging
- Partijen mogen de overeenkomst door opzegging, desgewenst met onmiddellijke ingang, beëindigen. Artikel 12 wordt bij opzegging door Klant in acht genomen.
- In uitzondering op vorig lid, kan een challenge, een online cursus en/of webinar – behoudens wat is geregeld in artikel 12 – niet tussentijds opgezegd worden door Klant.
- Artikel 17.5 is ook van toepassing op overeenkomsten anders dan de behandelingsovereenkomst.
Ontbinding
- Partijen mogen de overeenkomst ontbinden wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van de overeenkomst, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt. De tekortschietende partij dient eerst in gebreke gesteld te worden en een redelijke termijn gegeven te worden om na te komen, behalve als de nakoming blijvend of tijdelijk onmogelijk is.
- Ondernemer behoudt in geval van ontbinding van een overeenkomst door één van Partijen op grond van vorig lid altijd aanspraak op betaling van de al verrichte werkzaamheden, zoals beschreven in artikel 17.5.
- Indien de overeenkomst ontbonden wordt op grond van artikel 18.4, en Klant op moment van ontbinding al prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, dan zullen deze prestaties geen voorwerp van ongedaanmaking zijn.
19. Aansprakelijkheid
- Ondernemer is alleen aansprakelijk voor schade die aan Ondernemer is toe te rekenen.
- Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade doordat zij van door Klant gegeven onjuiste, onvolledige of onbetrouwbare informatie is uitgegaan.
- Elke aansprakelijkheid die niet ziet op een behandelingsovereenkomst, vervalt door het verloop van één jaar vanaf het moment dat de overeenkomst door voltooiing, opzegging of ontbinding is geëindigd.
20. Klachten
Algemeen
- Klachten over de (uitvoering van de) overeenkomst, moeten binnen bekwame tijd nadat Klant een gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Ondernemer, of afhankelijk van de klacht, bij Klachtenloket Paramedici.
- Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
Klachten via Ondernemer
- Indien een gebrek later dan de termijn genoemd in lid 1 wordt gemeld, dan kan Klant geen beroep meer doen op prijsvermindering, ontbinding van de overeenkomst of op een schadevergoeding.
- Ondernemer beantwoordt klachten binnen een termijn van 14 dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst van de klacht. Indien de klacht een langere verwerkingstijd vraagt, dan laat Ondernemer binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht aan Klant weten wanneer Klant een antwoord kan verwachten.
- Klant dient Ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen.
11. Overige bepalingen
- Op de rechtsverhouding tussen Ondernemer en Klant is het Nederlands recht van toepassing.
- Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben
ingespannen het geschil in onderling overleg te beslechten.
- Ondernemer is op ieder moment bevoegd wijzigingen aan te brengen in deze voorwaarden, welke in werking treden op het aangekondigde tijdstip. Ondernemer zendt de gewijzigde voorwaarden tijdig toe aan Klant.
- Is geen tijdstip van inwerkingtreding medegedeeld aan Ondernemer, dan treden de wijzigingen jegens Klant in werking wanneer hem de wijziging is medegedeeld.
- Bij nietigheid of vernietigbaarheid van een of meerdere van de bepalingen in deze Algemene Voorwaarden, zullen de overige bepalingen van kracht blijven.
- In het geval van nietigheid of vernietigbaarheid van een bepaling, zullen Partijen in overleg treden met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige dan wel vernietigde bepalingen in acht wordt genomen. Deze voorwaarden mogen niet ten nadele uitvallen voor Klant.